Pagina's

zaterdag 14 augustus 2010

Hoe kan een walnoot heel blijven?

Naar aanleiding van mijn blog over het maken van olie uit walnoten rees de vraag hoe noten gekraakt en gescheiden van de rest bij de notenolie productie. Wim van Domaine Le Portrait was ook deze week weer met een aantal gasten bij locale notenolie producent. Hij kon dus navraag doen. Noten worden tussen twee walsen gekraakt en hierna wordt door verschil in dichtheid met perslucht de kern van de schil gescheiden. Verder vertelde hij ons dat noten ook SONY DSC                     handmatig gekraakt worden om de noten heel te houden. Hiervoor wordt een speciale tegel gebruikt waarop de noten door een hamerslag gekraakt worden. De tegelvorm is ingespireerd op het vrouwen bovenbeen volgens de locale overlevering. Met dit gegeven heb ik eens op youtube gezocht. En tot mijn verbazing heeft de RVU in hun programma Keuringsdienst van Waarde in 2009 aandacht besteed aan het handmatig kraken van walnoten voor de Rambol kaas waarop hele walnoten zitten. Er bestaat een fabriek in Moldavie waar dit kraken plaatsvindt. Dit RVU filmpje op youtube was voor mij een inspiratiebrom om mijn variant te maken over het het kraken van walnoten van Domaine Le Portrait geschikt voor de Rambolkaas. Zie hieronder het resultaat van mijn videoarbeid.

Als je dit filmpje bekeken hebt dan is het misschien leuk om naar het filmpje van RVU op youtube te kijken (klik hier). Als je iets meer wil weten over de fabriek klik dan hier.


Geen opmerkingen: