Pagina's

zaterdag 23 juli 2011

Trieste dag

Sinds gisteren is de situatie in Noorwegen dramatisch veranderd. Ofschoon Noorwegen niet mijn vaderland merk ik toch dat het me aangrijpt wat er gebeurd is omdat ik Noorwegen als samenleving nu zo’n 8-9 jaar ken. Een land dat in allerlei opzichten vredelievend en sociaal is. Een open maatschappij. Ik heb de hele dag via het internet (WIFI werkt weer goed op camping) het Noorse nieuws gevolgd van NRK. Schokkend zijn de beelden en verhalen van jongeren die op het eiland aanwezig waren. Ook bewonder ik Jens Stoltenberg, de premier van Noorwegen, hoe hij met geheel omgaat. Emotioneel, betrokken en sociaal. Een bewogen politicus waarvan we wat mij betreft er te weinig van hebben.
Vanochtend na het ontbijt op de Vespa richting Moulin Sartier in Salles-Lavalette gereden op nog geen 10 km van de camping. Een molen die al sinds de 15de eeuw dienst doet voor het produceren van meel. Het heeft een behoorlijke historie achter de rug en in 2008-2009 is de molen aanzienlijk gerestaureerd. Het hele complex wordt nu draaiende gehouden door de vrienden van Moulin Sartier. Er werd een rondleiding gegeven in het Frans waarvan me helaas nogal wat ontging. Mogelijk stond ik er niet zo voor open door mijn stemming. Het was jammer dat het geheel niet actief in bedrijf tijdens de rondleiding. Het is niet zo interessant om stilstaande objecten op video vast te leggen. Aan eind van de rondleiding werd ook nog een video gedraaid over de molen waardoor het allemaal wat meer duidelijk werd. Een bezoek aan de molen is zeker de moeite waard. Wim heeft me verteld dat het meel dat de molen produceert door bakker gebruikt wordt voor mijn baguette en het ander brood dat we op Domaine Le Portrait eten. Hieronder nog een video impressie van Moulin Sartier

Geen opmerkingen: