Pagina's

zaterdag 6 augustus 2011

Wijngaarden en Poëzie

‘Entre Vignes et Poésie’ heet de brochure van de Le Domain Giraud gelegen op zo’n 60 km van de camping. In dit weekend waren er open dagen bij de wijnhuizen die Pineau de Charente poduceren. Zo ook bij dit wijnhuis wat kon rekenen op een bezoek van Wim (camping eigenaar), Bonnie (camping bezoekster) en ondergetekende. Rond een uur of elf arriveerden wij op een schitterende locatie. Het domaine is van 1827-1863 eigendom geweest van de Franse romantische dichter Alfred de Vigny. Een klein museum is ingericht in de eetzaal van het chateau. Verder kan men zijn kleine werkkamer bezoeken gelegen in de top van het torentje. Hier heeft hij zijn meesterwerken geschreven. Hieronder een video impressie van museum en werkkamer met uitzicht.

Verder was Alfred de Vigny een toegewijd wijn producent en richtte zich vooral op het levenswater (Eau de Vie, cognac). Pineau de Charente toevalligerwijs ontstaan door een 'fout’ in de productie wordt ook op het Domaine geproduceerd. Een van de jonge telgen uit het familie bedrijf gaf een uitstekende rondleiding in het Engels over de productie van cognac en Pineau de Charente. Uiteraard kon een kleine proefsessie niet ontbreken. We hebben een jonge (5 jaar gerijpt) en een oude (11 jaar gerijpt) witte Pineau uitgetest. Ze smaakten Prima de Luxe zou Barend Servet gezegd hebben. Dus ik kon de verleiding niet weerstaan om van elk een half flesje te kopen. En wat bon-bonnetjes met cognac vulling voor Gunn Berit die op Tia paste op de camping.

Geïnspireerd door de dichter Alfred heb ik ook nog even mijn best gedaan vanuit zijn werk torenkamer om aandacht te vragen voor mijn artistieke talenten (zie video). Helaas alleen de hond van de terrein baas reageerde door angstvallig in een hoek te gaan zitten. Dus laat ik me maar bij de wijn houden

1 opmerking:

Anoniem zei

o la la ....en het bleef nog lang onrustig die nacht.
Hoop dat alles weer onder controle is!
Groet, Marjolijn