Pagina's

donderdag 17 mei 2012

17 Mei mijmeringen

17 Mei is voor de Noren de national feestdag. Ze herdenken dan hun onafhankellijkheid. Ze vieren die vrije dag uitbundig. Alle Noren gaan in hun zondagse kloffie of in hun regionale kostuum (bugnad) naar het centrum van hun stad.  Er zijn verschillende optochten van ‘s morgens vroeg (11.00) tot einde middag. De ene helft van de Noren loopt in de optocht (tog) en de andere helft kijkt erna. En ze roepen dan naar elkaar ‘Hurra hurra’. Dus ook dit jaar 17 Mei 2012. Ik was erbij en keek erna in Tromsø net als in 2011. Althans de eerste optocht. Hij was voor mij niet verschillend van die vorig jaar. En zo zal het nog jaren doorgaan. Hieronder een korte video impressie van de tog 2012. En klik hier dan kun je de optocht vergelijken met die van 2011. Zoek de verschillen :).
Mats boterhamMorgen  ga ik weer voor een werk weekje naar Nederland. Met een bezoek aan kleinzoon Mats, Edgar, Natasja, Femke en Wino. Kleine Mats is aan zijn eerste boterhammetjes begonnen. En vult daarmee zijn hamsterwangetjes. Door mijn bezoek aan Nederland zat ook het bezoek van Tia aan mij hier in Kvaløysletta er weer op.tia buiten Ze heeft de afgelopen dagen genoten om aan het eind van de  werkdag met me samen in de tuin te zijn. Uiteraard speelt ze dan graag de baas als ik lekker op de bank naar de lucht lag te kijken en te mijmeren hoe het in Pillac, Frankrijk zou zijn. Ik ben overigens niet de enige die meeuwhet allemaal eens van een afstandje bekijkt. De meeuwen, weer volop aanwezig , bezoeken regelmatig een hoge mast in mijn tuin om het allemaal eens te aanschouwen. Mijmeren doen we allemaal wel eens. Of niet soms?

Geen opmerkingen: