Pagina's

donderdag 24 januari 2013

Pompoen

Al hoewel halloween al weer enige tijd acher ons ligt heb ik gisteren twee pompoenmooie pompoenen gekocht in de Super marche in Montmoreau. Ik doe daar regelmatig mijn boodschappen. Montmoreau ligt slechts op 10 km afstand van Les Cotes. Deze supermarkt is aanzienlijker uitgebreider dan de Spar in St Severin. De pompoenen komen uit Nederland en zijn biologisch gekweekt wat dat ook mag betekenen. Wisten jullie dat pompoenen een zeer oud cultuurgewas is? In Midden- en Zuid-Amerika werden al tussen 9000 soep pompoenen 7000 jaar voor onze lieve heer pompoenen verbouwd. Lees maar na hier. Van deze biologische pompoenen zal Joosje aan het eind van deze week heerlijke soep met verse koriander gaan maken. Ik verheug me daar nu al op. Het zal er wel ongeveer uitzien als op de foto van een vorige bereiding door haar.
Vandaag is de entree ook nog wat verder ‘aangekleed’. Er hangen nu de twee mooie fotos van het polder landschap in de buurt van Alphen. Die foto’s zijn destijds door Marjolijn gemaakt en ingelijst. Ik had ze ook hangen in Tromsø. Ze komen mooi tot hun recht in de entree. Ik heb ook de rode Sigurd bank van Ikea (sorry Arienne) in elkaar gezet en in de entree geplaatst. Nu nog de kapstok die ik nog in Nederland moet ophalen. Vandaag een lekker rustig dagje met zowaar ook wat zon. Dan voelt het meteen al aangenaam buiten. En hier onder een korte video impressie van entree bij daglicht en woongedeelte bij kaarslicht etc.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

J,B.kort bericht.Meubelgigant Ikea ziet winst groeien tot 3,2 miljard euro !! Ikea nam in 2012 8000 nieuwe werknemers aan.Het concern mikt op 500 winkels wereldwijd in 2020.Nu zijn dat er 300.{jij kunt het succes vast verklaren]Groet,Neel P.S.op de AEXsteeg ook het aandeel bio-pompoenen.Doe je best.

Anoniem zei

Joop, koop bij die mooie winkel ook eens een behoorlijke stoel of bank en hou die tuinstoelen voor buiten. Ze hebben er ook hele warme plaids etc. Kleedt de boel een beetje aan. Gooi die verhuisdozen naar buiten :-)
Arienne

Anoniem zei

J.B.ZaakPastinaak versus Pompoen.De pastinaak was tot de opkomst van de aadappel een belangrijk volksvoedsel.De pastinaak heeft veel weg van zijn neef de peen,bevat echter veel meer Vit.C.Rijk aan kalium:goed voor spierontwikkeling,zenuwen,hart en nieren.Hij zit vol vezels,die helpen het cholesterolgehalte laag te houden. Verwerkt in een ovenschotel is de pastinaak proefvriendelijk en prettig-vernieuwend.Kom er maar eens om !Pleidooi,Neel.