Pagina's

dinsdag 26 maart 2013

Jean Paul Gaultier video mapping

Vanmiddag samen met Joosje een bezoek gebracht aan de overzichtsGaulitier tentoonstelling van Jean Paul Gaultier in de Kunsthal in Rotterdam. Werken van hem over de afgelopen 30 jaar hingen in een vijftal zalen. Het was indrukwekkend. De gehele expostie was ook mooi verzorgd. En het verblijf in de Kunsthal is altijd plezierig. Heerlijk eerst even een guiche gegeten in het cafe Beeren daarna rustig rond gelopen. Het was ook grappig om te zien dat Jean Paul Gaultier zijn speelgoed beertje ook tot een kunstwerk had omgetoverd. Zelfs make-up opgedaan en een bh die veel leek op de bh-corsetten die hij ontworpen had voor o.a. Madonna. In de eerste zaal stond veel poppen met kleding aan die hij ontworpen heeft. Nog opvallender was dat hier ook de in opgang zijnde ‘video mapping’ toegepast werd. Op de koppen die qua vorm op de werkelijke figuren leken worden dan videobeelden van het werkelijk gezicht geprojecteerd. Dus ook in het geval van de meester zelf. Kijk maar naar de opname vanaf mijn iPhone.
Video mapping kan tot hele indrukwekkende performances leiden op bijvoorbeeld gebouwen. Klik hier om video mapping op H&M gebouw in Amsterdam te zien. Ik ga zelf ook op bescheiden schaal deze techniek eens toepassen. Ik ben in bezit van geschikte software en recent ook van een fraaie video beamer waarmee ik tot 7 meter diagonaal kan projecteren buiten. Dus een video project om aan te werken als ik weer terug ben in Pillac over ongeveer twee weken. Voor het weer hoef ik niet terug want het is in Pillac net als inNederland snert weer. Koud en regen zover ik het op de weerkaart van Pillac kan zien.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo Joop,
Wij waren gisteren (woensdag) bij de tentoonstelling. Waren we mekaar bijna tegen het lijf gelopen! Zou leuk zijn geweest. Fascinerende tentoonstelling overigens.
Veel groeten,
Hans en Caro