Pagina's

vrijdag 19 juli 2013

Johannes versus Joop

Tot nu toe heb ik relatief weinig gemerkt van de alom bekende burocratie in Frankrijk. Maar twee dagen geleden had ik dan mijn eigen primeur. Ik had voor mijn Nespresso machine nieuwe capsules besteld. Zoals altijd vrij vlot na de bestelling kunnen de capsules netjes verpakt worden afgehaald. Mijn afhaal punt was het postkantoor in St. Severin. Na mijn ochtend bezoek aan de bakker voor croissants, baguette en pain cereal stond ik om twee voor negen bij de deur van het postkantoor. Klokslag 09.00 ging de knip van de deur. nespressoAan de balie in het kleine kantoortje vroeg ik om mijn pakketje. Legitimatie was uiteraard nodig. Ik overhandigde mijn paspoort. En toen ontstond het probleem. Op mijn paspoort staat zoals gebruikelijk de naam die je officieel gekregen hebt. Johannes in mijn geval als voornaam. Maar ja op het post pakketje stond Joop, mijn roepnaam. Ja maar dat kan niet ondanks dat achternaam op pakketje en paspoort identiek waren. Van deze mismatch maakt de dame achter de balie een enorme ophef en weigerde me aanvankelijk mijn nespresso pakket te overhandigen. Waarschijnlijk zag de dame mijn verlangende ogen naar de verse koffie capsules en was ze na enig heen en weer discussie bereid om voor deze ene keer het verschil door de vingers te zien. Pufff … de tranen van dankbaarheid rolde over mijn wangen. Snel betalen en wegwezen en op naar mijn rode Nespresso apparaat voor een lekker bakkie.
De zomermaanden staan in dit gebied stijf van de (culturele) aktiviteiten. In het kader van ‘Festival villages sessions #14’ werd er gisterenavond in Charmant (hoe bedenk je zo’n mooie dorpsnaam!) een concert gegeven door de Amari familie die zigeuner muziek ten gehore bracht. De groep werd genoemd in verband met hun deelname aan festivals met Urs Karpatz en Bratsch. Beide laatste groepen ken ik. Ik moet zeggen dat het optreden van Amari famili wat mij betreft dat niveau niet haalde. De stemmen van beide zangeressen klonk in bijna alle liedjes hetzelfde. Schel en hoog en de mannenstem maakte weinig indruk op me. Maar de ambiance van de lokatie en het publiek maakte veel goed. Bij het invallen van de duisternis genoten de ruim 200 toeschouwers van het optreden. Ook hiervan een klein videootje. Een van bezoekers zat nog wat na te genieten van de maaltijd en wijn wellicht die je vooraf aan het concert kon gebruiken. Ontdek maar op video na ongeveer 30 seconden. Of had hij het ook al gezien en daarom de ogen gesloten na een paar nummers :).

 

1 opmerking:

Wim en Tineke Ellenbroek zei

Zeker een vakantiehulp. De volgende bestelling toch maar gewoon op Les Cotes laten bezorgen door de postbode ?! ;-)