Pagina's

woensdag 28 augustus 2013

Oogst

‘Wie zaait zal oogsten’ is dat niet de uitdrukking? Nou, ik heb niets gezaaid appeloogstmaar dezer dagen konden toch de eerste appelen van de boom geplukt worden. De boom was enige maanden vakkundig gesnoeid door Joosje. Dat zal zeker bijgedragen hebben aan de mooie bloesemgroei en het grote aantal appelen aan de boom. De eerste lading is nu geplukt en volgende  week nog een tweede lading. Ze zullen nog wat doorrijpen. Inmiddels is al gebleken dat de appels geschikt zijn voor appeltaartjes en appelmoes. Dus prima wat mij betreft.
En vandaag is het ook wel tijd voor een appeltaartje. Want Edgar is vandaag 39 jaar geworden. Proficiat! Mats koekDus een klein feestje voor Edgar met Femke en Mats op de veranda in hun tuin. Over twee weken doen we het dan nog eens over met een uit-etentje als ik weer in Nederland ben. Kan ik ook weer eens zien hoe Mats gegroeid is. Want dat doet ie als ik naar de foto kijk die vandaag kreeg. Wat wil je ook met zo’n lekkere ontbijtkoek in je hand.
Vandaag werd mijn aandacht getrokken door de mededeling op de website van restaurant Le Pitaud in Palluaud dat bij hun om 15.00 de 2de wieler etappe van de Tour de Charente voorbij zou komen. Ik dacht aan hun gezellige terras voor het restaurant. Dus één en één maakte twee. Op mijn rode Vespa snorde ik naar Palluaud. Het was zowel op het terras buiten voor het restaurant als op het binnen terras druk met eters. Dat zaakje loopt echt goed. Dus maar even een tonic als verfrissing genomen. En ja hoor daar klonk het getoeter al van de wielertour. Dus iedereen stopte met eten en drinken en rende naar de weg toe. Eerst een ‘echte’ reclame karavaan, dan weer een lang tijdje niets. Dus gasten weer naar binnen en door met eten en drinken. Inmiddels deden de verkeerscontroleurs in hun knal gele T-shirts hun best om vooral te voorkomen dat auto’s tegen de tour karavaan richting in zouden rijden. Ze mopperden ook nog onderling op elkaar als daar aan niet de hand gehouden werd. En het publiek wachtte Toeschouwershet rustig af. Weer getoeter. Gasten van Pitaud naar buiten. De heren officials reden voorbij in hun bobo auto's. Gasten weer naar binnen om hun smakelijke maaltijd voort te zetten. Weer gescheur van motoren die de veiligheid voor de wielrenners moesten garanderen. Aan de veiligheid van de toeschouwers hadden ze overigens lak. Zelfde tafereel: eters van Pitaud naarbuiten en weer naar binnen. Maar weer even later een luidspreker stem van de tourauto die aankondigde dat de renners er aan kwamen.  Weer rust en ja hoor daar kwam zo waar een kopgroep van zeven man sterk.  Zoef zoef, in nog geen 15 seconden waren ze aan mijn video lens voorbij geschoten. En na 1,5 minuut het jagende peloton. De gasten van Le Pitaud konden hun enthousiasme niet op. Eén geluk de kok en de bediening van het restaurant rende net als hun gasten ook net zo hard naar buiten en weer naar binnen. Nu de toer voorbij was kon de rust weer terugkeren. Al hoewel na vijftien minuten ging iedereen nog even terug voor de laatste eenzame renner die net voor de bezemwagen fietste. Nog eens dit wielerverslag opnieuw beleven? Kijk dan maar het videootje.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ja echt in franse stijl. Je hebt het aardi in beeld gebracht en van commentaar voorzien.
Salut, Marjolijn