Pagina's

zaterdag 7 september 2013

België

Ik heb getwijfeld over België. Het liedje België van het Goede Doel uit 1982 denderde afgelopen donderdag door mijn hoofd tijdens de laatste fase van mijn terugreis vanuit Pillac. De vakantie met Tia zat er op. Om 06.30 vertrok ik met Tia in haar hokje in de Fiat Doblo. Het was fris en net voorbij Angoulême kwam de zon op en werd het allengs warmer en warmer. De reis verliep voorspoedig. Parijs werd probleemloos genomen in lunchtijd. Eenmaal Lille naderend ging ik richting Gent om op die manier de rondweg van Lille te mijden. Dan kom je België binnen via de oude grensovergang. Nog geen twee honderd meter over de grens wordt het bord al vertoond ‘Route degradee’. En inderdaad het wegdek was een lappen deken van teerstukken. Het comfort van de goede Franse tolwegen was volledig verdwenen. Dat zet zich voort op de E403. Eens een 2 borden net na elkaarparadepaardje om over te rijden. Nu volop scheuren in het wegdek. Kennelijk geen geld of geen prioriteit om het te verbeteren. Daartegenover hadden de Belgen wel geld over om op deze weg tot tweemaal toe van dubbele wegwijzering te voorzien. De foto's genomen tijdens rijden vormen het bewijs. Twee identieke borden staan nog geen 2 meter van elkaar op 1500 meter voor afslag naar Gent. En ve2 borden nogmaals vergrootrderop zo’n 500 meter voor afslag Gent herhaalt zich het geheel nogmaals. Maar dan zo’n 20 meter ertussen. Ze kregen zeker twee borden voor de prijs van één. Of een kwestie van slecht management. Of zijn de Belgen nu echt niet zo slim als we vaak beschrijven. Ik zal de oorzaak van de dubbele borden wel nooit weten komen. Eenmaal in de buurt van Antwerpen hield de voorspoedige reis op. File voor de Kennedy tunnel en verderop op weg net IJzelbuiten Antwerpen opnieuw. Beide helaas door tragische ongelukken althans zo zag het eruit. Het was een zeer warme dag waarbij de mussen van het dak afvallen. Maar de Belgen denken er anders over getuige het verkeersbord in de buurt van Sint Job-in-het-Goor. Overigens wat een heerlijke echte Belgische naam. Men verwachtte kennelijk ijzel terwijl het ongeveer 30C was. België, ik heb getwijfeld over België. Maar nu niet meer! Ik weet het zeker. Je bent er zo door  heen en gewoon heel hard het liedje van het Goede doel zingen:
Ik heb getwijfeld over België
Omdat iedereen daar lacht
Ik heb getwijfeld over België
Want dat taaltje is zo zacht
Ik stond zelfs in dubio
Maar ik nam geen enkel risico
Ik heb getwijfeld over België
Ik stond zelfs in dubio
Maar ik nam geen enkel risico
Ik heb getwijfeld over België
België, België, België, Bel-gi-je

Geen opmerkingen: