Pagina's

maandag 23 september 2013

Credo et Magnificat

Het zijn overdag nog zomerse temperaturen hier in Pillac. Weliswaar is de temperatuur van het zwembad te laag om erin te gaan. Althans voor mij. Maar het liggen of zitten rondom het zwembad met ontbloot lijf kan prima. Wim camperDe wilde bloementuin raakt ook maar niet uitgebloeid. Verder zitten er de nodige rijpe vijgen aan de boom bij het ingangshek. Volgende week komt Joosje die plukken. Deze week bezoek van twee oud studie genoten van ruim 30 jaar geleden. Weer in contact meegekomen via Facebook. Maar daarover meer in deze week. Wim en Tineke zijn nu op pad met mijn camper naar Portugal. Afgelopen vrijdag hebben ze de camper opgehaald. Ik kreeg nog een maaltje wortels en pastinaak uit eigen tuin van Tineke en nog een doosje Domain Le Portrait eieren. Ze hebben al met al nog een goed camping seizoen gedraaid.
Gisteren ontdekte ik in Aubeterre sur Dronne weer bij toeval dat er in de kerkposter St. Denis in Montmoreau een Vivaldi concert ‘Credo et Magnificat’ werd gegeven. Mijn ontdekking was slechts 1 uur voor de aanvang. Maar het lukte om op tijd te arriveren. Circa 80 koorleden, drie solisten en een negenkoppig ensemble gaven een bijna twee uur durend concert. Karen Broughton (sopraan, dirigent van de koren) afkomstig uit Engeland en nu woonachtig in de Charente was naar mijn idee de drijvende kracht achter het geheel. De kerk zat weer vol. Misschien toch een idee voor de nieuwe Paus om meer muziek in de kerk te bieden. Het was genieten van de zeer herkenbare Vivaldi  muziek. Ik blijf het culturele leven hier in de Charente een interessant fenomeen vinden. Ruim voor de zomer tot en met erna zijn er allerlei culturele activiteiten (concerten, exposities, festivals). Opvallend is ook het grote aantal subsidie gevende instanties aan deze evenementen. Terwijl in Nederland de cultuur door bezuinigingen een koppie kleiner wordt gemaakt lijkt het hier gewoon alles door te gaan alsof er geen sprake is van crisis.

Geen opmerkingen: