Pagina's

maandag 17 maart 2014

Verkiezingen

Zowel in Nederland als in Frankrijk zijn eerdaags verkiezingen voor de gemeenteraad. In Nederland wordt er nogal een spektakel van gemaakt door de kopstukken van de landelijke politieke partijen. Het lijkt dan ook vaak meer op een verkiezing voor de 2de Kamer dan voor je gemeente. stem potloodAlhoewel ik in de  jaren 70-80 heel actief was voor de lokale politiek in de Gemeente Zijpe kan ik me nu niet meer voorstellen dat ik er zoveel tijd aan zou besteden. Maar het was een hele nuttige ervaring die kleine zes jaar als gemeenteraadslid in de Zijpe. Behoorlijk tegen wat heilige huisjes geschopt. Niet altijd effectief. Maar ja, je bent jong en je wilt wat.

Vandaag trof ik in mijn brievenbus in Pillac een A4tje met daarop het  Programm Pillaczeven tellende programma waar de kandidaten van Pillac zich sterk voor willen maken. Niks geen onderscheid tussen partijen met aparte folders en aparte verkiezingspunten. Maar een club die zich sterk maakt voor het welzijn van ‘des Pillacois et des Pillacoises’. Ik ben dus ook een Pillacois :). Een paar van de zeven doelstellingen. Ze zijn voor onderhoud van de wegen. Lijkt me prima. Vooral niet te breed maken want dan scheuren de Fransen helemaal de vouwen uit je broek. Ze willen de lagere school behouden. Lijkt me een klus met nauwelijks jonge aanwas maar zeker geen hot politiek punt als verschil tussen de kandidaat raadsleden. Ze willen een betere toegang tot internet. Ben ik heel erg voor. De huidige snelheid is redelijk maar geen TGV internet nog. Dan staan ze voor betere isolatie van de sociaal culturele ruimte. Ramen vervangen met dubbel glas. Wow, echt een sterk punt. Het moet er aangenamer door worden staat in het verkiezingspunt. Jullie zien het al. Het nieuwe team van 10 Pillacois en slechts 1 Pillacoise waaruit de lokale bevolking kan kiezen op 23 maart wil Pillac opstuwen in de vaart der volkeren. Kan bijna niet wachten op de uitslag.

Geen opmerkingen: