Pagina's

donderdag 29 mei 2014

Hemelvaart

Het is vandaag Hemelvaartsdag. Dat betekent in Frankrijk in ieder geval dat Biechtstoeliedereen vrij is. Ik heb me voorgenomen om toch regelmatig met mijn e-bike het ritje te maken van Les Cotes naar het dorpscentrum van Pillac. De kerk is mooi doel om heen te fietsen. Niet dat ik iets heb met geloof maar ik vind het wel aangenaam om even in de kerk te zitten en wat rond te kijken. Er stond nog een biechtstoel. Even had ik de neiging om een selfie te maken van mij in de biechtstoel. Maar ik vond dat het op deze Hemelvaartsdag niet zo gepast. Grappig dat er twee plekken Heiligewaren naast de zitplaats van de priester in het midden. Ik neem toch aan dat de priester de een na de ander aanhoorde. De kerk is in redelijke staat. Naast twee altaren,  verschillende Maria beelden hangen er ook een paar grote schilderijen. Niet allemaal even mooi en een aantal in slechte staat. Er wordt geen actieve dienst meer gehouden. Uitzonderingen begrafenis of een huwelijk. Ik vond een schilderij wel redelijk imposant. Onwillekeurig deed het me denken aan Sinterklaas. Maar het ging om de een of ander Joop ijsjebeschermheilige. Ook vallen de rode biesjes tussen de stenen  op. Niet zo goed zichtbaar op deze foto. Maar ik heb het al meer gezien in andere kerken. Na mijn kerkpauze weer in gezwinde vaart terug op de e-bike. Heerlijk om met trapondersteuning door het landschap te zoeven. De temperatuur was ook aangenaam. Eenmaal thuis heb ik me maar getrakteerd op het laatste Magnum after dinner ijsje. Het smaakte best op mijn  terras van het zwembad. En het was ook genieten van de vaart waarmee de mooie wolken aan de hemel voorbij schoven. Echt weer om ten hemel te varen maar ik blijf nog liever ff wat langer hier op Les Cotes.

Geen opmerkingen: