Pagina's

vrijdag 20 juni 2014

Licht

Afgelopen woensdag een bezoekje gebracht aan het Haags Gemeente Museum en vooraf een lichte lunch in fotomuseum en ook daar de aanwezige exposities bekeken. Z˚mer exp˚ 2˚14 Licht was de titel van de nieuwe Moment expositie in het Gemeentemuseum. Gevestigde en niet-gevestigde kunstenaars kregen al voor de vierde keer de kans om hun werk te laten zien. Selectie door een brede jury uit alle geledingen van de kunstwereld zorgden voor een fraai overzicht van ruim 200 kunstwerken. En de aangeboden kunst was ook te koop en vaak heel betaalbaar. Aan het eind kon je als bezoeker je voorkeur uitspreken. Ik koos Moment No 8 van Suus Kooijman. Een bijzonder techniek past ze toe. Bijenwas en pigmenten brengt ze laag voor laag aan over de afbeelding. De afbeelding laat zich voorzichtig door de lagen heen zien. Haar werk kostte 995€. Het schilderij ‘De laatste afwas’ speelt zich af vlak na het Laatste Avondmaal. Jezus en zijn apostelen doen de afwAfwasas in een moderne spoelkeuken. Een vergeten moment in de geschiedenis van het christen zo staat vermeld in de catalogus. Prijs 6.489 €. Bars Janboud is de schilder. Ik had de indruk dat zijn vrienden model hebben gestaan voor de figuren op het doek. Het doek bracht bij mij wel een glimlach op het gezicht. Er was onder alle getoonde stukken eigenlijk maar heel weinig rommel. Een aanrader deze tentoonstelling alsmede de uitgegeven catalogus voor slechts 10 €. En een museum bezoek van enkele uren maakt je hongerig :). Dus na afloop naar het Restaurant ‘De Dagvisser’ bij de haven van Scheveningen. En dat was een goede keuze. Uitstekende verse vis. Voor Joosje een gegrilde zeebaars gevuld met verse kruiden en voor mij tarbotfilet met gewokte spinazie. Dus allemaal licht verteerbaar. De betere wijnen waren behoorlijk aan de prijs per glas. Voor een kleine hoeveelheid 8.50 €. Iets minder verteerbaar. Tia is inmiddels ook opgehaald door mij vanuit Oslo per vliegtuig. Ik heb voor haar nog wat voer gekocht in de dierenzaak. Bij het afrekenen had ik gezelschap van de kater in de winkel die heerlijk uitgestrekt op de toonbank lag. De eigenaar vertelde dat het beest daar de hele dag ligt. En zo te zien is deze kater niet de lichtste meer.Kat

Geen opmerkingen: