Pagina's

donderdag 12 februari 2015

Echte Jan Snoeck

In de recente blog “In de herhaling” van buurblogger Emie stond wederom Kopje Snoeckeen groep grote beelden van Jan Snoeck. Deze ‘patiënten’ staan bij Medisch Centrum Haaglanden deed me besluiten om vandaag maar eens een  blogje aan ‘mijn’ Jan Snoecks te wijden. Ik heb recent via het internet twee bekers en een peper-zout stelletje gekocht ontworpen door Jan Snoeck. Deze ‘’industrieel’’ vervaardigde praktische kunst heeft inmiddels een plek gevonden in mijn huishouden in Pillac. De kopjes worden gebruikt om Peper 1mijn dagelijkse nespresso uit te drinken. De contouren van een gezicht op de kopjes zijn fraai. En de koffie is er prima uit te drinken. Het peper en zout stel gebruik ik niet als zodanig maar het stelletje staat  op de woontafel te pronken. Na de aanschaf realiseerde ik me pas hoe grappig het ontwerp eigenlijk is. Het gezicht als afbeelding op Peper 2vaatje is fraai van vormgeving. Door het stel tegen elkaar aan te zetten ontstaat er weer  gezicht opgebouwd uit de twee helften van elk vaatje afzonderlijk. Ik geniet ervan als ik erna kijk. Een mooie aanwinst vind ik. Marjolijn attendeerde mij erop dat we samen ook nog een Snoeck hebben staan. Ooit in ver verleden samen gekocht. Een Amsterdammertje. Jullie kennen ze wel die paaltjes in Amsterdam om het parkeren onmogelijk te maken. Ik vermoed dat die Amsterdammertjes Jan Snoeck hebben geïnspireerd bij zijn ontwerp. Het Amsterdammertje van Jan Snoeck staat in de hal en is een opvallend punt bij binnenkomst in het huis in Alphen aan den Rijn. Dus niet parkeren in de gang. Ook niet het paard van buurvrouw Jansen.Amsterdammertje

5 opmerkingen:

Emie zei

Joop, wat leuk jouw Snoeckjes! Ik zal binnenkort ook nog een Snoeck laten zien die bij ons in de hal hangt.
Van wie is het blauwe werk dat ik op je blog van 6 februari zie hangen?

Joop zei

Het schilderij (de drie professoren) is van Jan Jaap Horstink. Ik heb ook de serie beeldjes van hem die op ansichtkaarten afgebeeld staan bij gedichten van Levi Weemoedt. Jan Jaap Horstink is ook geinspireerd door werk Jan Snoeck

Anoniem zei

Opmerking van een taalpurist:
In de titel nog wel even de S weghalen want Snoeck i.p.v. Snoecks. Mee eens?
Doei, Marjolijn

Joop zei

Nou niet helemaal. Bewust gekozen voor deze meervoud vorm. Maar ik doe je een plezier en zal eens weghalen

Rene en Anja zei

Beste Joop,

Wij zijn verzamelaars van peper en zout stellen en hebben inmiddels 6 setjes van Jan Snoeck. Jouw setje en "de lopertjes" missen we nog.
Zal je jouw setje aan ons willen verkopen?