Pagina's

zaterdag 14 maart 2015

Vrijwilligers dag

Op Facebook van Chateau de la Mercerie was wederom een vrijwilliger dag aangekondigd voor vandaag. Ik had me al een aantal keren eerder voorgenomen om op een van die dagen daar eens een kijkje te gaan nemen. Dus vanochtend de wekker gezet zodat ik rond 08.00 uur naast mijn bed stond. En na ontbijt reed ik rond 10.00 de parkeerplaats op bij het  kasteel. Er stonden al behoorlijk veel auto’s geparkeerd. Er waren Jasniet veel buiten activiteiten waarneembaar. Dus maar naar binnen. Ik werd daar al vrij snel aangesproken door de president van de club. Hij dacht dat ik van de pers was om een foto te komen nemen. Nadat ik uitgelegd dat ik graag een videoclip wilde maken van deze dag was het prima. Hij waarschuwde me wel dat er hier en daar zwaar gebroken werd en dat ik dus voorzichtig moest zijn. Zo gezegd zo gedaan. In het chateau waren op verschillende plekken vrijwilligers actief. Een dame was druk bezig om borden te beplakken met posters over een aanstaande manifestatie op het kasteel in April. Een vriendelijk dame vertelde over de restauratie van de schilderijen. Ze vroeg of ik de resten van een van de doeken wel eens gezien had in het restauratie lokaal. Niet dus. En daarom werd ik meteen uitgenodigd om mee te lopen. In de ruimte lagen de stukken doek van een groot schilderij op een tafel. En oei, tegen de stukken hadden andere vrijwilligers die een badkamer aan het poetsen waren enkele houten planken gezet. Dat kon niet de waardering van mijn gastvrouw wegdragen om het maar eens vriendelijk te verwoorden. Later kon ik ook nog de volgende stap in het “restauratie” proces waarnemen. Een groot houten frame, dat door een aantal sterke kerels werd versleept naar een ruimte in het kasteel, was bestemd voor de restanten van het schilderij. Ik ben benieuw hoe dat er tezijnertijd uit zal zien. Het was leuk om met een aantal mensen over hun inzet te praten. En mijn indruk die ik al had van foto's op hun Facebook werd bevestigd. Het is een grote groep van enthousiaste vrijwilligers die met elkaar het kasteel weer in oude glorie willen herstellen. In totaal bijna 200 vrijwilligers en waarvan een harde kern van rond de 60 personen er altijd zijn op zo’n dag. Tot slot heb ik ook nog even gesproken met coördinatrice van de vrijwilligers over de nieuwe website van Chateau de la Mercerie. Ik heb haar mijn diensten aangeboden voor maken van video’s voor deze site die zij ook beheert. Petje af voor al het werk dat men doet. Hieronder mijn video impressie van de activiteiten.

1 opmerking:

Anoniem zei

Chapeau pour les benevoles; c'est un mission impossible ou non?!

Regards, Marjolijn