Pagina's

dinsdag 2 juni 2015

Top musici

Eindelijk is het me dan gelukt om een concert te bezoeken in het kader van het jaarlijks internationaal festival van kamermuziek in de Charente. Mijn Duitse kenissen Martina en Michael uit St. Severin zijn enthousiaste supporters van dit festival. En ze hebben al een aantal jaren geprobeerd me over te halen voor een bezoek. Nu was het eindelijk zover. Het festival, inmiddels voor de 7de maal, wordt georganiseerd door de familie Shaw (Nathalie, Julian and Jacob). Zij vormen een familie trio, elk met hun eigen internationale muzikale carriere, en trekken met het festival internationaal beroemde musici aan. In een periode van een maand geven ze in de weekenden hun optredens in de St Martial Eglise in Chalais. Ook de locatie is bijzonder fraai. Naast de kerk ligt een kloostertuin die na het concert Kloostertuingebruikt wordt als ontmoetings en receptie locatie. Aanvankelijk kreeg de familie Shaw weinig steun van Chalais en de overheid uit de Charente. Maar inmiddels is er volop steun en staat ook de middenstand met kleine kraampjes  met kaas, koek, Pineau de Charente op de binnentuin van het klooster. Het concert van afgelopen zondag was bijzonder. Bij de opening speelde de cellist Jacob Shaw een werk ter nagedachtenis van Hilary Hopwood een vorig jaar overleden celliste, die ook aan vorige festivals had deelgenomen neem ik aan. Ik vond het indrukwekkend hoe Jacob speelde. Hieronder de video van zijn prestatie.
In de zomer zal van hem ook een eerste CD verschijnen. Het is een cellist volgens experts om te blijven volgen. Dat kan door naar zijn website, die nog in ontwikkeling is, te gaan. In het concert Festival musicispeelde men werk van Mozart en Brahms voor 2 violen, 2 altviolen en een cello. De muzikanten waren Nathalie Shaw, Janusz Wawrowski (viool), Julian Shaw, Dmitri Golovanov (altviool), Jacob Shaw (cello). Het was een genot om naar te luisteren en te kijken. Alles zeer professioneel en je kon aan de gezichten zien van de muzikanten dat ze zelf ook zichtbaar genoten. De kerk zat behoorlijk vol met bezoekers en vrienden van het festival. Ik heb meteen maar een kaartje gekocht voor het slotconcert van aanstaande zaterdag met aansluitend een champagne receptie. Uiteraard heb ik nu wat video opnamen gemaakt. Maar alles vanaf een vaste positie omdat ik het concert niet teveel wilde verstoren door heen en weer te lopen. Ook nog wat videoshots van voor en na het concert om zo ook wat van de ambiance weer te geven. Ik hoop dat jullie er ook van genieten.

1 opmerking:

Marthy zei

Ik kan goed begrijpen dat je genoten hebt, Joop.