Pagina's

maandag 3 augustus 2015

Ineens verandert de dag

Rond een uur of half vier belde ik Marjolijn even. Geen gehoor. Berichtje op voice mail achtergelaten. Ze had me vanochtend een foto gestuurd van de pontons die klaar lagen om het wegdek gedeelte van de Julianabrug te plaatsen. Ik schreef nog terug in de Whats App dat ze een bofkont was om alles vanuit eerste rang te kunnen waarnemen. Rond kwart voor vijf belde Marjolijn me geschrokken op. Het onmogelijk was gebeurd. De twee kranen met daartussen het weggedeelte waren van de ponton gegleden en omgevallen op de huizen ……. tegenover ons huis (op foto met rode streep erboven).Kraan alphen w62B Schrik maakte zich ook van mij meester. Kippevel en klamme zweet. Via de NOS live blog konden we de eerste videos van wat er gebeurd was zien. We hebben snel familie, vrienden en kenissen op de hoogte gebracht dat Marjolijn veilig was. Nu uren later begin ik me af te vragen hoe in vredesnaam deze klus gedaan mocht worden terwijl de bewoners in huizen direct aanpalend (5-10 meter) van de kraan mochten blijven. Ik denk dat dit ongeluk nog wel een staartje zal hebben. Ik ben ook benieuwd naar een mogelijk rapport waarin de berekeningen staan dat het op deze manier kon en mocht. Alphen rampenstad onderhand als je kijkt naar alle affaires de afgelopen jaren. Illegaal giftlstort op golfbaan, dijkdoorbraak, schietpartij winkelcentrum en nu dit. De dag veranderde ineens. Het fijne gevoel van de optredens op L’Autre festival werd op de achtergrond gedrukt. Maar ik wil jullie toch niet nog een bijdrage van het festival onthouden. Op het L’Autre festival was het de week van de Nomaden. Ik voel mezelf ook wel eens een nomade. Veel gereist tijdens mijn aktieve arbeidsverleden. Daarnaast op verschillende plekken gewoond, verbleven en geleefd. En nu verblijf ik het merendeel van mijn tijd in Frankrijk. De muziek van de zigeuners spreekt denk ik een hoop mensen aan. Weemoedig, melodieus en opwindend. Christophne Lasnier, de man achter het L’Autre festival gaf vrijdagavond ook zijn artistieke bijdrage aan hChristoph Let festival. Eerder hadden we al van zijn piano konsten mogen genieten. Maar nu was het de beurt om zijn accordeon kwaliteiten als XTOF te laten zien met Musique Tzigane. Gezeten onder de grote hazelaar introduceerde hij elk nummer op de voor hem zo karakteristieke manier. Vriendelijk, hier en daar wat onzeker en altijd zijn brede lach. Hij speelde werken afkomstig uit Roemenie en Macedonie van grote meesters als Viorel Tajkuna, Mircea Dobre en Vinko Stefanof. Alle werken werden op schitterende wijze vertolkt. Kortom genieten. Hieronder de video als herinnering aan dit mooie optreden.

1 opmerking:

Marthy zei

Kan me voorstellen dat je geschrokken bent Joop. Ook wij waren dat lichtelijk. Mart, geboren Leimuidenaar heeft twee zussen in Alphen wonen en ik ook een zus. Dan voel je je toch wat betrokken.