Pagina's

woensdag 26 augustus 2015

Kroket

Vandaag is mijn zomergast Marjolijn weer vertrokken met Transavia vanuit Bergerac. Naar ik begreeep bij het inchecken zat het vliegtuig vol. Dus MMB late zonTransavia heeft een voltreffer. Gisteren kon Marjolijn nog aan eind van de dag genieten van de avondzon aan de rand van het zwembad. Wel verdiend, want ze had het nodige kantentrimwerk gedaan van het gras aan de achterkant van mijn tuin. We sloten het weekje af met een wederom prima diner in Hotel Perigord. Terechte winnaar van de eerdere restaurant test beschreven in mijn blog van 15 augustus. Aanstaande vrijdag komen twee eerdere zomergasten Jasper en Marlieke nog 1-2 dagen langs in Pillac. Ze zijn dan op terugweg van hun reis naar Portugal met mijn Fiat Doblo. Dan is het zomergasten seizoen 2015 echt over. Vandaag is het kroketten dag. Bij mijn laatste reis uit Nederland is ook een aantal dozen diepgevroren Kroketkroketten meegenomen in het vriesvak van de camper. Kroketten zijn een typisch Nederlands produkt. In het verleden moest ik ook altijd bij buitenlandse bezoekers op het instituut in Nederland dit produkt toelichten. Ze keken altijd wat raar als ze een kroket op een schaaltje in de kantine zagen liggen. Verder is de kroket zoals we die in Nederland kennen absoluut niet te krijgen in Frankrijk voor zover mij bekend. Raar eigenlijk want de kroket stamt wel uit Frankrijk (1691 chefkok van Louis XIV).  Kennelijk is Albert Heijn ook van mening dat de kroket internationaal moet zijn. AH noemt ze beef croquettes. En wat is er niet lekkerder om zo’n echte Hollandse kroket op een wit broodje met wat mosterd op te peuzelen. Uiteraard doe ik die slechte gewoonte van broodje kroket met mate. En trouwens ik hoef toch naar niemand te verantwoorden over wat ik eet. Lekker puh! En na op peuzelen ga ik de conference van Wim Sonneveld bekijken over de man die kroketten verkoopt tijdens de pauze van een theatervoorstelling.

Geen opmerkingen: