Pagina's

zaterdag 29 augustus 2015

Zomer 2015 en haar gasten op Les Cotes

Vanochtend zijn om 06.58 de laatste zomergasten 2015 Marlieke en sardienJasper vertrokken naar Rotterdam. Ze kwamen gisteren terug van hun vakantiereis met mijn Fiat Doblo in Portugal. Ze hebben volop genoten van het land, de bevolking, natuur, platteland en steden. Ik kreeg twee mooie flessen wijn en een leuk sardientjes T-shirt. Als afsluiting werd ik ook nog getrakteerd op een etentje bij le Pitaud. Nu ben ik nog met Tia de hond op Les Cotes. Tijd voor een korte evaluatie van zomer 2015 en haar gasten.
Weer 2015: De warmste zomer van de afgelopen drie jaar dat ik op Les Cotes woon. Soms zeer tropische temperaturen. Het zwembad bracht de nodige verkoeling en door Joosje werd een nieuw schaduwplekje “ontdekt’’ bij de coniferen met een mooi uitzicht over het glooiend landschap.
Cultuur 2015: Frankrijk blijft een rijk cultureel land. Naast het kamerorkest festival in Chalais van mei was het La Tour desToren eind Miracles festival het absolute hoogtepunt. Bijna zes weken lang vrijwel dagelijks de mogelijkheid om 3-4 voorstellingen te bekijken in de tuinen van Christophe Lasnier. Ook is het een leuke ervaring dat men mijn videos op prijs stelde. Het festival ademde een zeer gemoedelijke sfeer uit. Hieronder nog een compilatie die ik maakte van nog niet eerder vertoonde video opnamen van alle artiesten die ik heb zien optreden.
Eten en drinken 2015: Lekker eten en drinken van een wijntje zijn WP_20150822_20_46_24_Proonlosmakkelijke verbonden met Frankrijk en met mij. Het was weer volop genieten om met goeie vrienden de dis te delen in de buitenlucht hier op Les Cotes of bij de bekende restaurantjes. Nadeel is natuurlijk de grammetjes die er bijkomen aan je lichaam. De top drie in deze zomer waren Hotel le Perigord, La Taverne en Le Pitaud. De gekoelde rode wijn genaamd Pitaud bij gelijknamig restaurant was een ontdekking.
Huis en haard 2015: Voor wat betreft de haard. Die is niet echt aan geweest. tuinHet huis en gastenverblijf zijn volop gebruikt. Verder heeft Joosje met veel toewijding de tuin bij het zwembad en gastenverblijf tot ontwikkeling gebracht. In het huis nu ook extra opbergruimte dankzij haar. En de bramenstruiken in de voortuin zijn door Marjolijn opgeruimd en afgefakkeld. Na de zomer nog wat puntjes op de i laten zetten zodat de stroomstoring in de keuken en technische ruimte zwembad over zullen zijn.
De zomergasten 2015: Ik prijs me nog steeds gelukkig dat zo veel mensen de weg weten te vinden naar hier. Dat geeft een warm gevoel van binnen. Joosje was hier een extra lange tijd. Het campsamenleven op onze manier, hetzij hier danwel in het Beijersche, geeft extra dimensies aan ons leven. We zijn verschillend maar aanvullend naar elkaar. Ik kijk al weer uit om in September in het Beijersche te zijn. Verder was het Vertrekhartstikke leuk dat mijn kleinkinderen Mats en Lotte hier waren met hun ouders Femke en Edgar. Wat was het genieten als opa Joop. Ook leuk om te zien dat Edgar en Femke ook potentiele camperaars zijn. Ik noemde ze al in het begin van deze blog Jasper en Marlieke. Voor hun vertrek een klein weekje op Les Cotes verbleven zodat ze goed uitgerust naar Portugal konden vertrekken. Uiteraard was hun verblijf hier extra leuk voor Joosje. Het wordt al bijna een traditie het bezoek van Josje & Jurgen aan Les Cotes. Ook dit jaar combineerden zij een bezoek aan Jan en Joop28Arienne in La Roche Canillac met een paar dagen hier. Helaas het weer zat wat tegen maar dat mocht de pret die we hadden niet drukken. In tegendeel. Het was weer genieten van de omgeving, de Riberac markt en de restaurant estafette test. UIteraard was de Franse jurkschort show een topper :). Vliegen naar Bergerac vanuit Rotterdam met Transavia is een nieuwe ervaring om mijn huis relatief snel te bereiken. Marjolijn maakt van die optie gretigZwem MMB gebruik om hier vervolgens een weekje uit de rusten van haar hectisch 2015 tot nu toe. Vlak voor haar vertrek uit Alphen kwam nog ff het brugdeel naar beneden bij haar over de Rijn buren. Boeken lezen, zonnebaden en zwemmen als ontspanning en opruimen van de bramenstruiken als inspanning. Nou dan heb ik iedereen gehad behalve mij trouwe viervoeter Tia. Ook zij was hier al voor de derde keer. Ze was dit jaar extra rustig. Maar rond half vijf ‘s middags was ze altijd nadrukkelijk aanwezig om duidelijk te maken dat ze ook haar vijfsterren eten wel wilde. Haar speciale dieetbrokken werden al snel niet meer geaccepteerd. Maar met wat extra aanvullingen werden ze toch smakelijk. Verder paste ze trouw op het huis als ik op pad was met de zomergasten En liet bij thuiskomst blijken hoe blij ze was. En nu is zij mijn enige zomergast nog tot ik op 11 september haar weer naar Oslo breng.Tia en Joop

1 opmerking:

Emie zei

Leuk Joop, zo'n resumé van een mooie zomer. Die nog lang niet voorbij lijkt, wat het weer betreft.