Pagina's

zondag 6 september 2015

Met pijl en boog

Gisteren op de open dag van de Assos was ook Jean Marie Bucek aanwezig die bij Cafe Pluche een workshop geeft over het maken van een pijl en boog. Hij had ook een door hem gemaakte pijl en boog bij zich. Een mooie gelegenheid om een korte video te maken als promotie om aan deze Cafe Pluche activiteit deel te nemen. De regelmatige lezer van mijn blog zal wellicht herkennen dat Jean Marie ook dorpeling 3 is uit mijn serie. Hij gaf me enige dagen geleden die mooie smakelijk oranje paddestoelen. Na zijn uitleg over de pijl en boog gingen mijn gedachten ook even terug naar de indianen en cowboy verhalen die twee buurt jongens (Jaap Melissen en Kees Brinkhof) in mijn jeugd vertelde. Drie indianen (Jacob, Joop en Kees)Jaap en Kees waren al wat oudere jongens en ze waren in staat om het kleinere grut waartoe ik behoorde aan hun lippen te laten hangen als zij spannende verhalen vertelden. Het heeft er ook toegeleid dat we als indianen verkleed meededen aan een huttenbouw wedstrijd in het Wilhelminapark van Utrecht ergens in de jaren 50. Als ik me goed weet te herinneren stonden we ook nog met een foto in het Utrechts Nieuwsblad of wonnen we een prijs. Mijn geheugen laat me hier ff in de steek. Maar wat ik wel heb is de foto gemaakt destijds van Jaap, Kees en mij uitgedost als indianen. Kijk maar eens hoe mooi het schild is dat Jaap heeft. Verder zijn we alle drie geschminkt en hebben we een speer. Ik had het kennelijk koud als indiaan. Vandaar een winterse trui aan terwijl Jaap en Kees hun ontblote bovenlijf laten zijn. En hieronder de video met uitleg over de workshop pijl en boog.

2 opmerkingen:

Marthy zei

Wat leuk, die oude foto. In mijn jeugd hebben we bij ons in de buurt, ik woonde in Noordwijk aan de rand van een groot landgoed, eens een heus indianenkamp opgezet. Onvergetelijk.

Anoniem zei

J.B.je bent goed bezig met in beeld brengen van de locale gebeurtenissen. Voor mij pure Nostalgie,hartstikke leuk. Past in de tijd,om terug te gaan naar de zo herkenbare zaken\dingen van weleer! Of het leven toen eenvoudiger was? Weet ik niet.Maar vertel me dan nu maar,zijn de vijgen al rijp? Groet uit een nat H;vliet Neel.