Pagina's

maandag 28 september 2015

Nelemarie

Als ik belde vanuit Frankrijk klonk het altijd met een opgewekte en ietwat gebroken stem: ‘Met Nelemarie van Leeuwen …….’. Ik zei steevast ‘Hoi Neel hoe gaat ie’ en begon dan veelal met een grap om het gesprek op gang te krijgen. Nelemarie, Neeltje, Neel van het Kasteel waren de vele namen die we aan haar gaven. Met veel ontzag zag ik hoe aktief ze was op haar ruim 80 jarige leeftijd. Ze speelde bridge en roeide erop los in de wateren rondom Alphen. NelemarieAfgelopen jaren kwam ze iedere zomer ruim een week langs in Les Cotes samen met Marjolijn. Ze scharrelde dan op haar manier rondom het huis. Stak een peukie op en keek over het landschap. DSC01806‘s Morgens vroeg kon ik haar voor dag en dauw al horen plonzen in het zwembadwater. Ze trok dan enkele baantjes om aan haar dag te beginnen. Een dag met allerlei klusjes in en rondom het huis. Ik moest dan wel eens zeggen. Nou Neel, nou is het ff genoeg. Je bent hier op vakantie en niet om te werken. Een groot plezier kon je haar doen met een bezoek aan de markt in Riberac en ‘s avonds uiteten. Ze nam steevast het dagmenu. Ze genoot imm017_15Aervan. Verder maakte ze met haar fotocamera foto’s om die vervolgens af te laten drukken en op te bergen in haar talrijke plakboeken. Bij het weggaan van Les Cotes vroeg ze altijd of het goed was dat ze volgend jaar weer terug kon komen. In de periode tussen haar bezoek aan Les Cotes bezocht ik haar af en toe in haar Kasteel aan het Haringvliet in Alphen. Daar zat ze op de bank en genoot zichtbaar om voor haar dochters en aanhang te koken. Altijd was er heerlijk eigen gemaakte soep en daarna een smakelijke maaltijd. Ze vond het ook leuk om op haar manier te experimenteren met de recepten. Ook was er altijd wel iets volgens haar niet goed gelukt. Dat werd dan weer driftig door ons tegen gesproken. Vele gezellige uren zijn daar rond de tafel doorgebracht. Onthoud de IMG-20150810-WA0001gezelligheid en vergeet de vlekken was het motto. Ook was ze op haar manier nog aktief op haar inmiddels verouderde PC. Ze was mijn meest trouwe bloglezeres. Het reageren op mijn blog was altijd een hele klus voor haar door het moeten invoeren van een verificatie code. Menige reactie moest dan opnieuw. Maar reacties kwamen er regelmatig. Het begon vrijwel standaard met …. J.B. Mijn voorletters naar analogie van J.P. Daarna volgde een aaneengeschakelde tekst veelal zonder spaties, inclusief vreemde leestekens hier en daar. Verder een kwinkslag over het blog onderwerp of een mening over de aktuele (politieke) situatie in Nederland.
Nu zullen de reacties van Nelemarie op mijn blog niet meer komen. Nelemarie is op haar eigen wijze ten ruste gegaan liefdevol omgeven door haar dochters. In mijn gedachten schreef ze de volgende reactie op deze blog:
“J.B. Het weer in Nederland laat niet over in deze dagen; Het kabinet laat het geld weer rollen&ik merk er niks vanMaar alla de economie trekt weer aan.; Vallen de vijgen al van de bomen? Groeten, Nelemarie”

1 opmerking:

Marthy zei

Gecondoleerd Joop, met het verlies van deze lieve vriendin. Als ik je bericht zo lees zal je jaar gaan missen.