Pagina's

vrijdag 2 oktober 2015

Hijsen

Vandaag was het hijsdag. Al rond 07.45 arriveerde ik in de Wilhelminalaan in Alphen. Nog maar net binnen of Marjolijn vertelde me dat het hijswerk begonnen was. Vlug met de videocamera in de achtertuin om de eerste opnamen te maken. De ochtendzon was net aan het opkomen. Een fraai gezicht maar wel verdomde lastig bij het filmen. De camera was niet goed Kraandeeelin staat om voor dat ‘tegenlicht’ te compenseren. Verder voor mij lastig om het juiste onderwerp in scherp in beeld te krijgen. Waarom al dit vroege gedoe. Men was nu echt begonnen om de ravage die ligt bij mijn huis in de Rijn op te gaan ruimen. De ravage ontstaan door het omvallen van de twee kraanwagens en het brugdeel voor de Julianabrug. De professionele cameraploegen stonden op een van de zij-armen van de Julianabrug. Zij moesten veelal met telelenzen werken of sterk inzomen. En ik zat op nog geen 10-20 meter van de gevaartes af die op de pontons, huizen of in het water lagen. Ik zat eerste rang. Het viel me op dat het bergingsteam uiterst kalm te werk ging. Iedereen kende zijn taken goed. In nog geen 45 minuten had men het losgekoppelde kraandeel in de ijzeren kettingen hangen en werd het langzaam op het ponton gelegd. Eerste klus was geklaard. Daarna was het tijd voor het team om een een bakkie te doen. Ik begon in rap tempo te monteren. Gelukkig vielen de beelden mee en om 10.45 stond de video gemonteerd op Youtube. Hieronder het resultaat.
Daarna het hijswerk van de kraanwagen die op een kant en half in het water lag. Het bergingsteam was druk bezig om alle kettingen nog eens te controleren en dan was het zover. Tergend langzaam werd de kraanwagen in de takels opgetild en gehesen door twee kranen van de firma Mamoet.Ook hier weer een koel staaltje van teamwerk. En na een klein uurtje stond de kraanwagen weer op zijn wielen op het ponton. Het bergingstam was zichtbaar tevreden met het resultaat. Ook hier weer het nodige camerawerk vanuit de tuin of slaapkamer raam. Wederom een rappe montage, uploaden en hup op Youtube kanaal. Daarna de video link uitgezet op facebook en Alphens internet-nieuwskranten. Binnen enkele uren waren beide video’s een paar honderd keer bekeken. Hieronder de video met hijsen van de kraanwagen.

Geen opmerkingen: