Pagina's

vrijdag 6 november 2015

Paddestoelen en wijn

Vanmiddag was het paddestoelen jacht. Gewapend met plastic zak en 3 soorten paddestoelen les cotesmes ging Joosje op pad met Jean Marie een kenner van paddestoelen in dit gebied. Jean Marie (zie 31 augustus blog) woont hier op 2 km vandaan in een caravan. Hij komt van origine uit Polen. Ik ken hem via Le Cafe Pluche. Hij heef mij al eens een maaltje paddestoelen aangeboden. Aan het eind van de middag kwam Joosje trots met haar oogst terug. Een zak vol met drie verschillende soorten paddestoelen. Sommige waren moeilijk te vinden tussen de eikenbladeren omdat ze vrijwel dezelfde kleur bezitten. Het jachtgebied was in feite op steenworp afstand van mijn huis achter de percelen met notenbomen. Inmiddels worden de paddestoelen schoongemaakt en een gedeelte gebruikt voor een pastamaaltijd. Dus vrijwel zo vanuit de natuur op je bord. Inmiddels heb ik een terloopse foto kunnen maken van dorpeling 5. Voorlopig de laatste dorpeling die ik aan jullie wil voorstellen. Het is een komische man om te zien. Hij loopt vaak in rijlaarzen en heeft een vriendelijk gezicht. Hij loopt veel in zichzelf te mompelen. dorpeling kleinAls hij me ziet bij mijn Fiat met Nederlands kenteken zegt hij steevast overtuigend dat ik uit Nederland kom. Ontkennen is onmogelijk als ik dat al zou willen. Ik trof hem dit keer aan bij de ingang van de SPAR supermarkt in St. Severin. Hij stond daar net als ik met nog twee andere mannen te wachten totdat de winkel om negen uur ‘s ochtends openging. Zijn houding op de foto is wel karakteristiek. Handen op de rug en wat hellend voorover gebogen. Hij ging net als de de andere man rechts op de foto al op dat vroege tijdstip van de dag uitsluitend een fles wijn kopen. Tja vul maar in wat je daarbij kunt bedenken. Maar goed ik neem straks ook een glas wijn bij de pasta-paddestoelen maaltijd alhoewel dan is het bijna negen uur ‘s avonds.

Geen opmerkingen: