Pagina's

woensdag 13 juli 2016

Hard buffelen

Eind gisterenmiddag kon ik de eerste geluiden horen van het oogsten van het tarwe op de grote akker rondom mijn huis. En inderdaad verscheen na enige minuten de gigantische landbouwmachine. Het leek alsof de machine combinerbaantjes veegde. In een rustig gestaag tempo werd de akker geschoren. Tijdens het oogsten wordt de tarwe in aanhangers achter tractoren geblazen. Allemaal heel efficient. Het hele proces duurde tot in de kleine uurtjes. Overigens hebben we er ’s avonds weinig van mee gekregen vanwege het bezoek van een aantal leden van de werkgroep Memoire Locale. Ik had ze uitgenodigd om de montage van het eerste interview met een oud inwoner van Comberanche & Epeluche te bekijken. Vooraf een maaltijd op de veranda buiten. De gasten brachten wijn en bier mee. Joosje had voor stokbrood, pate, en salades gezorgd. Men had er duidelijk trek in en kennelijk niet begrepen dat er ook nog eenmaaltijd warm hoofdgerecht was. Maar ook die ovenschotel van gehakt, prei, aardappels en gegratineerde kaas ging er nog vlot in. Daarna de film van 38 minuten bekeken. Men was er tevreden over. Hierna met elkaar een selectie gemaakt uit de beelden van het tweede interview. Nu aan mijn weer de lastige taak om die beelden toe te voegen aan de eerste montage. Er zal zeker nog een derde montageslag moeten plaatsvinden. En de film zal behoorlijk ingekort moeten worden. Anders haken tezijnertijd kijkers af. De derde montage hoop ik te doen met een van de leden omdat mijn Frans ontoereikend. Tevreden maar moe zwaaiden we onze Franse vrienden uit rond half twaalf ‘s avonds.

Geen opmerkingen: