Pagina's

maandag 3 oktober 2016

De kust van de Charente

Afgelopen donderdag vertrokken we voor een driedaagse campertrip door de Charente. Via de binnenlanden reden we vanuit Pillac naar onze eerste Mortagneeindbestemming Mortagne sur Gironde. Onderweg zagen we verschillende mooie dorpjes. Ook de wijnbouw voor de Charente Pineaux en cognac productie was nadrukkelijk aanwezig. We verbleven op een mooie camperplek aan de jachthaven van Mortagne. Voor slechts 8 euro per nacht konden we langs de kade van de jachthaven staan met electriciteit. ‘s Avonds een eenvoudige maaltijd bij Chez Gigi. De volgende dag togen we noordwaarts. Ook hier schilderachtige dorpjes Getijlangs de kust en een fraai landschap met uitzicht op de Gironde. Een rivier met een zeer groot tijdeverschil hetgeen bleek toen alle bootjes s morgens droog lagen. Echter de schoonheid van het landschap hield op vanaf Meschers sur Gironde. Vandaar een groot lint van bebouwing. Vakantiehuisjes voor toeristen, tweede woningen, vakantieparken rijkelijk neer geplemd tot aan Royan toe. Een gebied waar we niet meer terug zullen komen. Na koffie nabij Royan weer zuidwaarts en uiteindelijk na een wat (te) lange camperrit beland op een mooie rustige camperplek bij Lussac. Petit palaisBij aankomst nog de enige camperaars maar vervolgens stroomden er nog zes campers bij. We hadden een mooie plek en het was knus vertoeven aan boord. Zeker toen in de late avond en nacht de nodige regenbuien vielen. ‘s Morgens weer fris op pad en na de aankoop van een Frans stokbrood het ontbijt genuttigd in de camper onder de platanen op het dorpsplein van Petit Palais.St Emilion Rond lunchtijd kwamen we aan in het centrum voor de topwijnen productie St. Emilion. Ik ben daar verschillende keren geweest. Het blijft de moeite waard. Ook nu nog gezellig druk. De fraaie smalle straatjes met door- en uitzichten zijn zeer de moeite waard. Ik begrijp alleen niet de overdaad aan wijnwinkels. Men probeert de bezoekers naar binnen te lokken om de meest exclusieve dure wijnen te laten kopen. Men kan dan beter het Musee de Vin bezoeken waar men alle betere wijnen uit de streek tegen normale prijzen kan kopen. Helaas het museum was gesloten. Vervolgens hebben we het gebied verkend. Geen plek wordt onbenut gelaten. Overal wijnstruiken. Ook bijna geen huis te koop in het landelijk gebied. Het is een welvarende streek. Ook deden we de abdij van Blasimon aan. Ook die had ik al een paar keer bezocht tijdens myfriendmijn vakantie van destijds op de camping Chateaux Guiton. In de kerk stond nog een beeld van de grote roerganger. Met zijn armen gespreid heet hij je welkom. Hij mist wel een topje van de wijsvinger aan zijn rechterhand. Bedijfsongeval zeker, teveel met vingertje gewezen? Het vinden van een geschikte camperplek voor een laatste nacht in dit gebied was lastig. Derhalve besloten we maar naar onze eigen camperplek in Pillac terug te reizen. Mooie plek met pracht uitzicht.