Pagina's

woensdag 26 oktober 2016

Waar zouden we zijn zonder kunst?

Terwijl ik een slokje neem van mijn rode port in de fraaie lobby van Hotel eiBitter en Zoet in Veenhuizen probeer ik de indrukken van de musea bezoeken van afgelopen twee dagen wat te ordenen. Het eerste bezoek was op de heenweg naar Veenhuizen door een tussenstop in Zwolle bij de Fundatie.  Eerst een smakelijke lunch bij Restaurant Suikerberg naast de Fundatie. Eenmaal aan de balie bij de Fundatie werd me duidelijk dat de ‘Oude Wilden’ tentoonstelling al voorbij was. Kennelijk had ik niet goed gekeken op internet.  dame stoelMaar de teleurstelling verdween snel bij het zien van de expositie Zie de mens, 100 jaar, 100 gezichten. Honderd werken over mensen over een periode van 100 jaar gemaakt door de meest uiteenlopende kunstenaars en met met verschillende technieken. De korte video over de expositie door de samensteller was ook van grote klasse. Helder en bondig. Ook nog een blik geworpen bij de twee andere exposities in De Fundatie. Tijdens de slentertocht via het centrum naar de parkeergarage nog een bezoekje gebracht aan de Hugo Boss winkel. Ik kan vanaf nu zingen Don’t you step on my blue suede shoes. Naast de schoenen nog een muts en sjaal en twee paar sokken gekocht. Kan ik er weer ff tegen. Het blijf een genot om in het voormalig hospitaal en apotheek in Veenhuizen te vertoeven. Mooie grote stijlvolle kamers en altijd een fraaie badkamer. Het verrassingsmenu mocht er ook zijn alsmede de rode biologische wijn uit het Languedoc gebied. De steile trap naar kamer 10 op de eerste verdieping werd na het diner appelbehendig genomen. Het kostte geen moeite om in slaap te vallen. Vandaag een relaxt ontbijt en op weg naar museum de Buitenplaats in Eelde. Hier de exposite De Appel. Tussen schuld en onschuld. De tentoonstelling gaat over de appel en de wijze waarin en wijze waarop hij voorkomt in de schilderkunst en beeldhouwkunst. Daarnaast gaat de tentoonstelling ook in op de rol van de appel in bekende verhalen. Er is ook een appelboomgaard bij het museum met een zeer groot aantal (oude) appelsoorten. Het kleine museum verdient naar mijn mening alle waardering voor het afwisselende aanbod van exposities. unnamed (2)Hierna gingen we op naar het Groninger Museum. Uiteraard was hier de contra expositie ‘De Jonge Wilden’ ook niet meer te zien. We konden nog een paar werken zien die klaar stonden om ingepakt te worden. Maar de expositie van Joost van den Toorn als alternatief was verrassend. De titel ‘Het moet gewoon kloppen’ gaf een bijzonder overzicht van zijn werk. In zijn beelden die voor iedereen heel herkenbaar zijn –geweld, seks en religie- maar staan ook dieren en mensen centraal. Ironie en humor zijn volop aanwezig. De winkel in het museum staat vol met allerlei leuke voorwerpen, kaarten etc. Dit keer kocht ik het boek over de kunstenaar omdat het voor mij ook een bron van inspiratie kan zijn voor het maken van korte animaties met Adobe After Effects. Verder geeft het boek meer achtergronden over het werk en de kunstenaar.

Geen opmerkingen: