Pagina's

zondag 12 februari 2017

Musea driehoek

Afgelopen vrijdag zijn we richting het Noorden vertrokken. Met als eerste catalogiestop een bezoek aan museum de Fundatie in Zwolle. Via het ART tv kanaal had ik een mooi impressie gekregen van de recent geopende tentoonstelling ‘Werner Tübke – Meesterschilder tussen Oost en West’. En inderdaad wat een overweldigende expositie van deze voor mij onbekende schilder. Grote doeken met altijd veel figuren erop. Na enige tijd wordt het bijna vermoeiend om naar te kijken. Maar absoluut zeer de moeite waard. Ook de catalogus van deze expositie gekocht. Vervolgens heb ik het werk van Joseph Klibansky bekekeken. Ik had al eerder over deze opkomende Nederlandse artiest gelezen. Ik vind dat veel zijn werk lijkt op dat van Sjef Koons. De grote zeer kleurrijke astronaut en Joopiconische (strip)figuren. Ik weet niet of zijn werk echt zoveel kunstwaarde zal blijven hebben. Wel was het leuk om even mijzelf met het beeld van een astronaut die een kruis torst te fotograferen. Vanuit Zwolle naar ons favoriete hotel Bitter en Zoet in Veenhuizen. Kamer 3 als favoriet was voor ons beschikbaar. Wat een geweldige mooie kamer en reuze fraaie badkamer. Na een warm bad aan tafel geschoven voor het diner. Mijn hoofdgerecht was bijzonder en smakelijk. Zelfgemaakte zuurkool met drie bereidingen van hun eigen bosvarkens. De gastvrijheid en vriendelijkheid van het personeel ervaren we elke weer als positief. onderstelOp de zaterdag naar de Buitenplaats in Eelde. Een museum volledig gerund door vrijwilligers. De nieuwe expositie over Albert Moore met als titel ‘Over schoonheid en esthetiek’ sprak ons wat minder aan. Maar een bezoek aan dit museum past in ons driehoeksbezoek van Zwolle, Eelde en Groningen. Dus daarna naar het Groninger museum met een tentoonstelling over de werkwijze van Rodin. Na de expositie besefte ik pas goed dat er bij het maken van werk door Rodin wel heel veel mensen betrokken waren. Ook geeft de expositie een helder inzicht in de werkwijze. Fraai was het om verschillende deel- en voorstudies te zien van het beroemde beeld van Balzac en het geruzie eromheen. Vermoeid keerden we terug naar onze basis in Veenhuizen.

Geen opmerkingen: