Pagina's

zaterdag 11 maart 2017

Bloedworst

Met enige verbazing heb ik gisterenavond zitten kijken naar het publiek dat gekomen was voor een locale Franse verhalenverteller. Cafe Pluche had een avond georganiseerd met Francise Gervaise woonachtig en zeer bekend in de regio. Hij is ondermeer bekend als verhalenverteller, voormalig directeur van de bioscoop in Riberac en burgemeester. Maar voor het zover was werd er een gezamenlijke maaltijd genoten met de deelnemers. Bijna 60 bezoekers zochten hun weg naar de tafels. Als eerste werd een smakelijk groentesoep geserveerd die men op zijn Chabrols moest nuttigen werd mij duidelijk gemaakt door mijn tafelgenoten. worstDat houdt in rode wijn toevoegen. Van mijn buurman begreep ik dat het zoveel moest zijn dat ook mijn soeplepel onder stond in t vocht. Bij vrouwen moest het niveau lager probeerde hij me te overtuigen. Na de soep was er bloedworst (boudin), rillets en pate met stokbrood. Ook hier ontbrak de rode wijn niet. Uiteindelijk verschillende soorten taart gebakken door vrijwilligers met daarbij sauce (Fr)anglaise. Mijn buurman met een behoorlijk postuur genoot zichtbaar. Hij maakte ongemerkt op een smakelijke wijze alle restjes bij elke gang van de maaltijd  op. Daarna een grote reorganisatie van de zaal zodat we in een kring rondom de verteller konden gaan zitten. En die begon het ene verhaal na het andere te vertellen. Verhalen waarin zijn vader en grootvader regelmatig voorkwamen. De gendarme moest het vaak ontgelden in de verhalen. Het Franse publiek hing aan de lippen van de verteller. Hij wist de nodige lachsalvo’s op te wekken. Helaas waren voor mij de humor en de verhalen moeilijk te volgen. Hier schoot mijn Frans duidelijk tekort. Maar het publiek kon er maar niet genoeg van krijgen. Ik had het wel genoeg gehoord en ben er stiekem tussen tussen uitgepiept.

Geen opmerkingen: