Pagina's

dinsdag 11 juli 2017

Wespenvanger van Pillac

Eens, heel lang geleden, werd het Franse stadje Pillac overvallen door horden wespen. Niemand had deze soort ooit gezien en niemand zal die ooit weer zien. Het waren de Franse veldwespen (Polistes dominula ). Dit is een wesp uit de familie der plooivleugelwespen (Vespidae). Ze waren zo brutaal dat ze zelfs in de openingen aan de zijkant van twee van de vier deuren van mijn Fiat Doblo hun nesten gebouwd hadden. Ofschoon ze volgens kenners een sociale levenswijze erop nahouden en leven in een volk van meestal minder dan honderd individuen is het niet plezierig om bij in- of uitstappen aangevallen te worden. En zo geschiedde mij dat. Gelukkig ben ik er voor een dergelijke steek niet allergisch maar het deed wel verdomde pijn. Dus werden ze op advies van Joosje op een diervriendelijke manier naar een andere sprookjeswereld geholpen. Joosje had gelezen dat je deze wespen kunt verjagen met het spuiten van WD-40 olie hetgeen je normaliter gebruikt om vastgeroeste  schroeven etc los te weken. joop attack1Dus in mijn wespen bestrijders outfit trok ik erop uit. En nu rijden we weer wespvrij Fiat. En uiteraard de deuren lopen gesmeerd. Overigens stikt het van de kleine nestjes met deze wespen onder de dakpannen maar daar valt tot op heden nog wel mee te leven.

1 opmerking:

Anoniem zei

Wow superman!
Salut, Marjolijn