Pagina's

zaterdag 13 januari 2018

Handjevol

Afgelopen donderdag heb ik op verzoek college gegeven aan een aantal studenten van de HZ University of Applied Sciences in Vlissingen. Deze studenten volgen in het kader van hun studie anton1aquatische ecologie een cursus. Hierin was ook plaats voor wat achtergronden over seafood. Dus na een lange rit stond ik voor een zestal studenten mijn verhaal te doen. De organisatie had gerekend op 11 studenten. Het handjevol studenten luisterde aandachtig  maar er kwam weinig respons. Na twee uur college zat het erop en ging ik weer terug. Blijft de moeite waard om je expertise over te dragen.

Op de woensdag brachten Joosje en ik een bezoek aan ons favoriet musem:  het Haags Gemeentemuseum. De eerste tentoonstelling die we bekeken ging over Anton Heijboer. Een soort revival overzichtstentoonstelling. Mijn oorspronkelijke beeld over Anton Heijboeanton2r is behoorlijk bijgesteld. Zijn naam verbond ik onmiddelijk met het samenwonen van hem met een aantal vrouwen in een boerderij met veel rotzooi. Verder stond het beeld op mijn netvlies van iemand die een paar strepen trok op papier en dat vervolgens achteloos op de grond wierp.. Maar de tentoonstelling geeft inzicht in zijn dramatisch leven met een verblijf in een concentratiekamp en op eigen verzoek opname in een krankzinnigen instituut. Zijn werk was op een overzichtelijke wijze gepresenteerd. Ook werd nu duidelijk dat mijn oorspronkelijk beeld vooral op zijn laatste periode was gebaseerd. Een periode waar hij als kunstenaar over de top was en teruggetrokken wilde leven. De zwart-wit TV documentaire 3 dameswaarin hij op trage wijze zijn verhaal deed was nog steeds de moeite waard om te bekijken. Met een vernieuwde blik op Anton Heijboer liep ik naar de tweede tentoonstelling over Art deco. Ik zag daar een paar mooie prenten van Paul Iribe hangen over de jurken ontworpen door de excentrieke Paul Poiret. Een groot aantal jurken was er te zien. Waarschijnlijk ook de reden dat ik maar een handjevol mannen op deze tentoonstelling zag..

Geen opmerkingen: